Huaraches

Som ett litet sommarnöje har jag prövat att göra mina egna ”huaraches”. Det handlar alltså om sandaler och i det här sammanhanget ämnade att springa i. Ordet används av Tarahumara/Raramuri och det är alltså deras löparsandaler jag försökte göra.

Jag har en känsla av att ingå i ett romantiserande av denna kultur och att det är lite konstigt att hålla på så här. Jag som mycket väl har råd med skor eller bara behöver besöka närmaste loppis för att vraka i vår överflödskultur. Nu handlar det däremot om känslan att behärska ett hantverk kunna förvandla sopor till något användbart och slippa en dämpad sula. Det är saker jag gillar!

Jag använde mig av ”Invisible shoes” intruktionsfilm på Youtube men använde bildäck som sula. Jag är nöjd med slutresultatet men lärde mig några viktiga saker om placering av hålen anpassat efter min fot och att jag borde haft lite mer sula framför tårna. Sedan är bildäck väldigt svårjobbade, ett tungt material och svåra att få ut en bra bitar att använda. De varierar i tjocklek eftersom du måste ta sidan av däcket, ovandelen är totalarmerad med tunna metalltrådar som inte går att skära i. Sidan innehåller även den lite metall som armering så ta inte finkniven och ha ett bryne till hands. Det finns filmer som visar hur det funkar. Ibland är det bäst att använda en liten såg. Jag klarade jag mig med kniv, bryne, såg och en borrmaskin. Som remmar till skorna använde jag en överbliven läderrem och ett udda skosnöre. De bör vara ca: 120 cm.

IMG_20130717_155614

Som sagt slutresultatet blev ändå över förväntan eftersom de sitter bra på foten. Jag kommer att göra fler och håller därför utkik efter bra sulmaterial, kanske till och med går så långt att jag beställer sulmaterial från Vibram eller liknande. Först ska jag dock använda de jag har ett tag framöver! Jag springer helst helt barfota så mycket det går på sommaren men dessa är bra att ha med sig om underlaget blir för stenigt eller fötterna ömma.

Efter en del löpning i sandalerna kan jag konstatera att de inte ger mig några skavsår upp till de 17 km som är det längsta jag sprungit i dem. De blir lite hala om det regnar men funkar ändå bra i väta om det inte är för backigt. En fördel är att de inte suger upp något vatten om det regnar. Jag använder gärna sandalerna i medel- till långpass men de kan nog kännas lite fladdriga om jag springer snabbt på t.ex. intervallpass.

DSC_0600

Här är en rolig film från Invisible shoes om barfotalöpning som bara blir roligare ju mer barfota du kör! http://www.youtube.com/watch?v=NPdb7ZDJKS4

Slöjda lugnt!

/Henning

Lämna en kommentar